Φιλοσοφία
ως πυξίδα για το ταξίδι προς τον εαυτό μαζί με τους άλλους
Το να αισθάνεται ένας άνθρωπος καλά με τον εαυτό του και με τους άλλους, να εκτιμά τις δυνάμεις του, να είναι υπεύθυνος, να διαχειρίζεται τα συναισθήματά του, να έχει αυτοέλεγχο, να χτίζει υγιείς σχέσεις με όρια, είναι δεξιότητες ζωής προκειμένου να ανταπεξέρχεται στις όποιες προκλήσεις και να βρίσκει νόημα μέσα από θετικές επιλογές του.
Αυτές οι προσωπικές και κοινωνικές δεξιότητες αναπτύσσονται μέσα σε ανθρώπινα πλαίσια όπως είναι η οικογένεια, το σχολείο, οι ομάδες συνομηλίκων, πλαίσια της ευρύτερης κοινότητας - στις σχέσεις δηλαδή που δημιουργεί ένας άνθρωπος στην πορεία της ζωής του – από τις οποίες τρέφεται και μεγαλώνει. Όταν αυτές οι σχέσεις διαπνέονται από αξίες, σεβασμό στη διαφορετικότητα, συνεργατικότητα, αλληλεγγύη και χαρακτηρίζονται από ασφάλεια, εμπιστοσύνη, θετική επικοινωνία τότε το άτομο μαθαίνει να δημιουργεί σχέσεις αλληλεξάρτησης και όχι εξάρτησης και ενισχύεται στην αυτονόμησή του.
Συνεπώς η πρόληψη μας αφορά όλους και αποσκοπεί στη δημιουργία τέτοιων συνθηκών σε όποια πλαίσια σχετίζονται και αλληλεπιδρούν οι άνθρωποι όπου θα ενισχύονται οι προσωπικές και κοινωνικές δεξιότητες, θα καλλιεργείται η ψυχική ανθεκτικότητα σε αλλαγές και προκλήσεις και θα προάγεται η ψυχοκοινωνική υγεία.
Τα προγράμματα του Κέντρου Πρόληψης αφορούν κυρίως σε ομαδικές συναντήσεις που στηρίζονται στις βιωματικές διαδικασίες. Αυτές αξιοποιούν την ενεργητική συμμετοχή όπου οι άνθρωποι επικοινωνούν μεταξύ τους μ’ έναν θετικό τρόπο, συνδέονται, μοιράζονται σκέψεις και εμπειρίες, αφουγκράζονται τον εαυτό και τους άλλους και οικειοποιούνται νέες γνώσεις που συμβαδίζουν ωστόσο με το προσωπικό νόημα. Έτσι δίνεται η ευκαιρία αφενός στα παιδιά και στους νέους να έρθουν σ’ επαφή με θετικούς τρόπους αλληλεπίδρασης και να ενισχύσουν τις προσωπικές και τις κοινωνικές τους δεξιότητες, αφετέρου στους σημαντικούς για εκείνα ενήλικες - γονείς, εκπαιδευτικούς, άλλους ενήλικες, να καλλιεργήσουν τις δικές τους δεξιότητες για να μπορούν να δημιουργούν υποστηρικτικά πλαίσια στην οικογένεια, στο σχολείο, στην κοινότητα για την προαγωγή της ψυχοκοινωνικής υγείας όσων βρίσκονται μέσα σε αυτά.
Στα πλαίσια αυτής της φιλοσοφίας, η ανάπτυξη δικτύου συνεργασίας με τοπικούς φορείς, σχολικές μονάδες, συλλόγους γονέων, άλλα μέλη της κοινότητας είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την υλοποίηση δράσεων πρόληψης και προαγωγής της ψυχοκοινωνικής υγείας